Jak przekonać dziecko do jedzenia zdrowej żywności?

Producenci mało wartościowej pod względem odżywczym żywności bardzo starają się, aby dzieci polubiły oferowane przez nich produkty. W tym celu zatrudniają specjalistów i psychologów – wygranie z nimi jest więc trudne, ale nie niemożliwe. Warto jednak podjąć się wyzwania i przekonać najmłodszych, że zdrowa żywność może być smaczna.

Dlaczego dzieci lubią mało wartościową żywność?

  1. Składniki uzależniające – producenci oferujący śmieciowe jedzenie często dodają do niego cukier, sól oraz olej roślinny, a więc składniki powodujące uzależnienie. W ten sposób dzieci znacznie chętniej sięgają po niezdrową żywność.
  2. Łagodny smak – ponieważ wysoko przetworzona żywność niemal pozbawiona jest smaku w porównaniu do produktów naturalnych, producenci dodają do oferowanych przez siebie słodkich i słonych przekąsek tłuszcz roślinny. Efekt? Dziecko może każdego dnia z chęcią sięgać po batoniki czy krakersy, ale szybko znudziłoby się podawanym codziennie brokułem.
  3. Przewidywalny smak – żywność przetworzona zawsze smakuje tak samo, czego nie można powiedzieć np. o dwóch jabłkach różnej odmiany. Dziecko sięgając po batonik konkretnej marki wie, czego się spodziewać. Domowe jedzenie, a także owoce czy warzywa mogą więc wydawać się niesmaczne. Jest to pozostałość po naszych przodkach – żywność smakująca inaczej niż dotychczas była prawdopodobnie zepsuta, stąd też inne smaki instynktownie odrzucano.
  4. Przewidywalna tekstura – producenci przetworzonej żywności najczęściej oferują produkty chrupiące, kremowe lub żelowe. Podobnie jak w przypadku nieznajomego smaku, dzieci instynktownie odrzucają żywność o konsystencji, do jakiej nie przywykły.
  5. Atrakcyjny wygląd – produkty żywnościowe przeznaczone dla dzieci często mają ciekawe kształty i kolory, co zachęca najmłodszych do ich jedzenia.
  6. Skuteczna reklama – kolorowa reklama utrzymana w jasnych kolorach, w której nierzadko pojawiają się ulubione postacie z bajek to dodatkowy element zachęcający dzieci do jedzenia żywności przetworzonej.
  7. Dodatki – do produktów żywnościowych dla dzieci często dodawane są gratisy. Mogą to być naklejki, niewielkie zabawki, figurki do kolekcjonowania bądź inne gadżety. Wszystko po to, aby dziecko domagało się kupna określonego produktu.

Co robić?

Przyzwyczajanie dzieci do niezdrowej żywności rzutuje na kolejne lata życia, a nawet całą przyszłość. Wprowadzanie zdrowych nawyków jest więc bardzo ważne dla zdrowia młodego człowieka, a także dla jego sylwetki. Przede wszystkim należy więc trzymać dziecko z dala od kolorowych reklam oraz przekonać je, że zdrowa żywność dla dzieci również może być smaczna. Jak to zrobić?

  • Już od najmłodszych lat wprowadzaj do diety dziecka zdrowe produkty żywnościowe o różnorodnych smakach – przez tysiące lat najmłodsi jadali to samo co dorośli. Jeśli więc maluch będzie przyzwyczajany do smaku owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, ryb, czy orzechów, w przyszłości łatwiej mu będzie polubić domowe posiłki z nich przygotowane.
  • Nie podawaj dziecku żywności słodzonej lub o mdłym smaku – cukierki są więc zakazane, podobnie jak zwykły chleb.
  • Nie pozwalaj dziecku oglądać reklam telewizyjnych.
  • Postaraj się, by posiłki wyglądały atrakcyjnie. Efekt ten osiągnąć można wykorzystując np. kolorowe warzywa, dzięki którym kanapki czy obiad będą nie tylko zdrowe, ale też zachęcające do zjedzenia posiłku.
  • Pamiętaj o dobrej atmosferze podczas posiłków – wspólne jedzenie śniadania, obiadu czy kolacji to świetny sposób, aby przekonać dziecko do zdrowej żywności.
  • Podawaj dziecku wodę, domowe soki lub kompoty do picia. Unikajcie gazowanych napojów i soków przemysłowych.
  • Według badań nadawanie domowym daniom śmiesznych nazw sprawia, że dzieci chętniej je jedzą, a nawet chcą uczestniczyć w ich przygotowywaniu. Wykorzystaj swoją kreatywność i postaraj się, by obiady zyskały niebanalne nazwy.
  • Zachowaj cierpliwość. Polubienie śmieciowego jedzenia nie wymaga wiele czasu, zaś przekonanie dziecka do zdrowej żywności nierzadko zajmuje lata. Cierpliwość jednak się opłaca – już po roku jedzenia naturalnych i wartościowych produktów dziecko wyczuje sztuczne aromaty w słodyczach czy innych przekąskach, a lizak o smaku owocowym z pewnością nie będzie tak smaczny, jak prawdziwe truskawki, maliny czy jabłka.