Smaczny i zdrowy obiad dla dziecka

Brak czasu i liczne obowiązki w domu i pracy sprawiają, że często brakuje nam czasu na przygotowywanie zdrowych i smacznych posiłków każdego dnia. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest gotowanie wieczorami i odgrzewanie domowych obiadów, kiedy rodzina wraca do domu. Podczas planowania codziennego menu warto też pamiętać o ważnych zasadach.

Obiad to jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia, dlatego nie warto się spieszyć podczas jedzenia. Przestrzeganie stałych pór spożywania posiłków jest ważne nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Należy przy tym pamiętać, że powolne jedzenie jest niezbędne do asymilacji pokarmów, zwłaszcza tych skrobiowych, jak zboża, kasze, ziemniaki, pieczywo i wypieki. Są one trawione już w jamie ustnej przez enzymy zawarte w ślinie. Dokładne przeżuwanie wpływa więc na lepsze trawienie tego typu potraw.

Dawniej obiady niedzielne i posiłki jadane w dni powszednie znacznie się od siebie różniły. Te pierwsze były bardziej ekskluzywne, bogatsze w składniki energetyczne i często składały się z kilku dań, a w tym również z przystawek. Posiłki w pozostałe dni tygodnia były smaczne, ale skromniejsze, miały za to dostarczać energii. Ponieważ obecnie zatarła się granica pomiędzy obiadami odświętnymi i powszednimi, często jadamy sycące i energetyczne dania na co dzień, co sprzyja nadwadze i otyłości u dzieci.

Podczas przygotowywania obiadu warto pamiętać, że buliony oraz zupy nadają ton całemu posiłkowi, dlatego powinny być ściśle związane z drugim daniem. Podczas ich przyrządzania należy korzystać z warzyw sezonowych oraz tych, jakie można przechowywać naturalnie, a więc w piwnicach, kopcach czy pozostawione w ziemi. Wiosną i latem należy sięgać po warzywa liściowe i naziemne, takie jak botwina, natka pietruszki, groszek, fasolka szparagowa czy seler naciowy, zaś jesienią i zimą – po warzywa korzeniowe, jak marchewka, pasternak, burak ćwikłowy lub pietruszka.

Pamiętajmy też o przyzwyczajaniu dzieci do produktów kiszonych i warzyw strączkowych. Należy wprowadzać je do diety malucha stopniowo i w niewielkich ilościach obserwując reakcję organizmu.